събота, 1 юли 2023 г.

Значимост на избирателската самоорганизация

Разбирайки, че смисълът е в значимостта като предназначеност (А. Ф. Лосев), избирателят, когато няма за кого да гласува, мисли, че в бюлетината липсва името на този, за когото си заслужава да гласува. Такъв избирател може сам да открие смисъла на създаването на избирателска самоорганизация. Практическата значимост на избирателската самоорганизация ще зависи от степента на осмисленост на членството на избирателите в нея от самите тях.

Избирателската самоорганизация няма да дава направление на избирателите към кандидат за избиране, при името на когото да отиде бюлетината им. Тя трябва да помага на избирателите да осмислят различните идеи и предложения на кандидатите. Трябва да способства за устойчив плурализъм на избирателски мнения и за повишаване нивото на избирателската взискателност: множествеността на избирателските мнения да произтича от знание за многообразието на признаците и проявленията на обществената необходимост; плурализмът на предложенията и на избирателите, и на номинираните за кандидати да откроява същността на изискващото се разрешаване на противоречия.

В партийно-политическата система плурализмът е уязвим. Това пролича и при правенето на предложения за избиране на управител на Българската народна банка. Народни представители от партии на управляващата коалиция изразиха опасения, че ако парламентарни групи на участващите в коалицията партии предоставят две различни предложения за кандидат-управител на банката, решаващата дума ще остане за опозицията. Такъв страх от ощетяване на собствената роля изключва разбиране на прогресивността на взаимоотрицателността на състоянията на управлението и опозицията. Тя не се изчерпва само с редуване на партии или коалиции в управлението. Стремежът към постоянно предварително уеднаквяване на предложенията в коалицията не стимулира идейната съдържателност на обсъждането в парламента. Това означава, че дори и членове на образувалите коалиция партии да говорят за политически плурализъм, плурализмът им е едностранчив.

Оказва се, че в партийно-политическата система партийният престиж е по-важен от съдържателността на обсъждането на държавните проблеми. Някои избиратели казват, че не се касае до партийния престиж, а до опасността опозицията да избере по-неподходящ кандидат. Ако е така, толкова по-зле за партийната опозиция, която понякога включва почти половината от народното представителство, а и за избирателите, които не са отхвърлили такава порочна политическа система.

Разбира се, опозицията никога няма да признае, че ще избира по-неподходящи управители, за да вреди на управляващите, а не по-добрите – в полза на народа. Дори и партийният плурализъм предполага по-високо ниво на съзнателност. Мненията и предложенията на всички депутати в органите на властта трябва да са равнопоставени. Подценяването на ролята на оценките на опозицията означава неравнопоставеност и на избирателите. При такива приоритети става съмнителна и депутатската отговорност за сигурността на държавата.

За да предотвратят вътрешната си изолация, партийни правителства може и война да започват. До междудържавни конфликти по-лесно достигат еднопартийните. Но може и многопартийни парламенти да ги подкрепят. През Новото време партийно управление в много страни е увеличавало многократно мащабите на военните конфликти. Партийците са опасни както когато поставят интересите на своята партия над интересите на избирателите на други партии, така и когато говорят за националния интерес, игнорирайки интересите на други народи.

Днешната междудържавна и блокова субординация все повече предизвиква несъгласия. Тя не успява да разреши поражданите от глобализацията проблеми. Опитите за износ на каквато и да е партийна „демокрация“ водят до проливане на много кръв. Народите предпочитат взаимно да си помагат. Време е те да се самоортанизират и да избират народните си представители без партийни посредници. Избирателската самоорганизация трябва да съсредоточава усилията си не върху функционирането на народното представителство, а върху процеса на избирането му. В изборната кампания самоорганизацията трябва да ръководи не процеса на гласуването, а процеса на номиниранео на кандидатите за депутати.

Няма коментари:

Публикуване на коментар